Zdrowe odżywianie w codziennym stylu życia

Udostępnij:

Nie od dziś wiadomo, że prowadzenie zdrowego stylu życia, w tym również dbanie o prawidłowe odżywianie jest ważne dla rozwoju i utrzymywania dobrego stanu zdrowia i samopoczucia. Takie czynności pozwalają uniknąć również wielu chorób związanych z układem krążenia, cukrzycą, otyłością, czy niedokrwistością, powstałych wskutek spożywania zbyt dużych lub zbyt małych ilości składników pokarmowych, w tym ważnych witamin i minerałów. Zdrowe odżywianie w połączeniu z aktywnością fizyczną to klucz do długowieczności.

Podstawowe i najważniejsze zasady zdrowego odżywiania

Aby cieszyć się zdrowiem i energią przez długie lata, warto wdrożyć do swojego życia kilka zasad prawidłowego odżywiania. Takie rady i wskazówki są bardzo pomocne w ustaleniu swojego prywatnego planu działania i stanowią doskonałą pomoc w kwestii wyboru spożywanych posiłków. Oto kilka z nich:

  • Nawadnianie organizmu to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu - 70% masy ludzkiego ciała stanowi woda, która jest niezbędna do życia. Woda przyczynia się do utrzymania stałej temperatury ludzkiego ciała oraz pozwala usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii. Warto wypić minimum 1.5 l wody każdego dnia, aby zachować prawidłową kondycję organizmu.
  • Regularne spożywanie posiłków w ciągu dnia - niezwykle kluczowym elementem odżywiania jest regularność, bowiem zbyt częste przerwy w jedzeniu wywołują silny głód, podczas którego sięga się po duże porcje wysokokalorycznych posiłków. Podstawą powinny być 3 główne posiłki dziennie (śniadanie, obiad i kolacja), wzbogacone o 2 mniejsze propozycje, w równych odstępach czasowych, co 3-4 godziny.
  • Warzywa i owoce głównym fundamentem diety - stanowią one cenne dla organizmu źródło witamin i mikroelementów, oraz błonnika, niezbędnego składnika obniżającego stężenie cholesterolu. Warzywa i owoce mają zbawienne właściwości, wykazując działanie antyoksydacyjne. Stymulują układ immunologiczny, regulują działanie hormonów, oraz chronią DNA komórek. Warzywa najlepiej stosować w proporcji 3:4, natomiast owoce w proporcji 1:4, gdyż posiadają w sobie dużo cukrów prostych. Osoby z otyłością i nadwagą nie powinny spożywać więcej niż 300g owoców dziennie.
  • Różnorodność posiłków to klucz w dostarczaniu wielu cennych substancji odżywczych - im więcej zdrowych i potrzebnych dla zdrowia produktów tym lepiej. Ograniczenie spożywania przetworzonych posiłków ma zbawienny wpływ na samopoczucie, gdyż gotowe dania zawierają dużą ilość soli, konserwantów i szkodliwych polepszaczy smaku.
  • Zastępowanie szkodliwego cukru i słodyczy zdrowymi zamiennikami - w dzisiejszych czasach nie ma problemu z zamianą niezdrowego cukru, na jego zdrowszą alternatywę, którą stanowić może miód, syrop klonowy, a także owoce w różnej postaci - mrożone, suszone, czy świeże.
  • Stosowanie ziół i przypraw zamiast soli, które dodatkowo nadadzą smaku i niepowtarzalnego aromatu spożywanym potrawom.
  • Ograniczenie spożywania tłuszczów zwierzęcych - doskonałą alternatywę stanowią świeżo tłoczone oleje i oliwy roślinne.
  • Wybór pełnoziarnistych produktów zbożowych i nasion roślin strączkowych, które zawierają zdrowe węglowodany, mające wpływ na utrzymanie wysokiego poziomu energii przez cały dzień

Przepis na zdrowe odżywianie

Posiłki, które spożywamy powinny być przede wszystkim zdrowe, czyli nieprzetworzone, pełnowartościowe, ale jednocześnie proste w przygotowaniu i smaczne. Znając już całą listę zasad dotyczących zdrowego odżywiania, warto również zwrócić uwagę na propozycję i pomysły przygotowania zdrowych dań. Do sposobów przyrządzania posiłków zaliczyć można gotowanie, smażenie i duszenie, które jest połączeniem dwóch pierwszych zagadnień. To najzdrowszy sposób obróbki, który pozwala zachować potrawom wszystkie niezbędne wartości odżywcze. Decydując się na wprowadzenie do jadłospisu zdrowej żywności, warto sięgać po produkty ekologicznego, naturalnego pochodzenia. Unikać tłustych smażonych potraw  z dodatkiem czerwonego mięsa, a zamienić je na pieczoną rybę. Niezwykle ważne jest by na talerzu było kolorowo, smacznie i zdrowo!

Ambroży fusion

opis autora

Socialmedia

Warte uwagi

Dna moczanowa: leczenie ziołami

  Dna moczanowa nazywana inaczej artretyzmem czy podagrą. Jest to przewlekła choroba spowodowana zaburzeniami przemiany materii, które w konsekwencji doprowadzają do odkładania...

Nagłówek html

Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer adi ising elit sed diam nonummy nibh euismodti ncidunt utlaoreet dolore magna aliquam er autem vel eum iriure dolor ind .