Spokój wewnętrzny fundamentem zdrowia

Udostępnij:

Osoby propagujące zdrowy styl życia najczęściej zwracają uwagę na konieczność przestrzegania zaleceń dietetycznych. Często zapominają jednak o tym, że chcąc skutecznie zapobiegać chorobom należy również zadbać o stan swojego ducha. Chroniczny stres i zamartwianie się mogą zniwelować pozostałe wysyłki.


Dlaczego spokój wewnętrzny jest tak ważny? 

Nie da się dziś całkowicie uniknąć stresu. Zmagamy się z nim wszyscy, zwłaszcza w związku z pracą i życiem rodzinnym. Stresuje nas wymagający szef, niskie zarobki, nieżyczliwi współpracownicy, nierozumiejący nas współmałżonek czy sprawiający problemy wychowawcze dzieci. Zamartwiamy się o swoją przyszłość – o to, czy będziemy w stanie spłacić kredyt, kupić mieszkanie, zachować zdrowie czy dobrą posadę.  

Chroniczny stres powoduje, że znajdujemy się w stanie ciągłego zagrożenia. Organizm reaguje wówczas podobnie jak w przypadku, kiedy pierwotny człowiek musiał bronić się przed tygrysem czy innym zagrożeniem swojego życia. Dochodzi do określonych reakcji biochemicznych, a zwłaszcza wydzielania się kortyzolu. Wpływa to na obniżenia odporności, a tym samym większej podatności na różnego rodzaju choroby. Zaburzony zostaje również nasz metabolizm – może dojść zarówno do zbyt wolnej, jak i przesadnie szybkiej przemiany materii. Poza tym w sytuacjach stresowych mamy tendencje do podjadania i objadania się. Naraża nas to na ryzyko nadwagi, a także szeregu chorób cywilizacyjnych – m.in. cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, wysoki poziom cholesterolu czy miażdżycę. Czujemy się nieustannie zmęczeni, boli nas głowa, zmagamy się z problemem bezsenności i częstych wahań nastrojów.  

Jak zadbać o wewnętrzną harmonię? 

Stan wewnętrznego spokoju wpływa pozytywnie nie tylko na samopoczucie, lecz także na zdrowie. Sprawia, że rzadziej chorujemy, mamy więcej energii, zmniejszamy ryzyko otyłości i przedwczesnej śmierci. Aby osiągnąć wewnętrzną harmonię, należy w pierwszej kolejności zmienić swoje nastawienie do życia. Warto przestać zamartwiać się tymi sytuacjami, na które nie mamy żadnego wpływu. Jeśli natomiast możemy coś zrobić w celu rozwiązania stresującej sytuacji, wtedy zróbmy to jak najszybciej – odkładanie na później i związany z tym pośpiech narażają na jeszcze większą frustrację. 

Pomocne mogą okazać się również różnego rodzaju techniki relaksacyjne, joga, modlitwa, medytacja czy ćwiczenia tai-chi. Wewnętrznej harmonii sprzyja także jak najczęstsze przebywanie na łonie natury – wskazane są zwłaszcza leśne spacery, jogging w parku czy górskie wędrówki. Warto również pamiętać o wypoczynku oraz odpowiedniej długości snu – najlepiej co najmniej 7 godzin każdej doby. Nie jest dobrym pomysłem poświęcanie zbyt wiele swojej energii i czasu na sprawy zawodowe. Warto więc nauczyć się być asertywnych i odmawiać szefowi ciągłych nadgodzin w pracy. Dobrze jest również zaplanować sobie krótsze oraz dłuższe wyjazdy urlopowe – najlepiej zmieniając otoczenie, w którym na co dzień przebywamy. 

W osiągnięciu wewnętrznej harmonii pomocne są również suplementy diety, które wpływają pozytywnie na działanie układu nerwowego. Są to przede wszystkim witaminy z gruby B, a zwłaszcza witamina B6 oraz B12.

Ambroży fusion

opis autora

Socialmedia

Warte uwagi

Jak wykryć grzyby w organizmie?

Bardzo często, szczególnie w okresie jesienno-zimowym lub podczas gwałtownej zmiany temperatur czujemy się źle – jesteśmy ospali, zmęczeni, boli nas brzuch i nie mamy na nic ochoty...

Nagłówek html

Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer adi ising elit sed diam nonummy nibh euismodti ncidunt utlaoreet dolore magna aliquam er autem vel eum iriure dolor ind .