Wzrost świadomości medycznej jest coraz widoczniejszy we wszystkich społeczeństwach. Dotyczy to nie tylko sposobów leczenia, ale także prewencji poważnych chorób. Lekarze często zwracają uwagę na to, że za większość problemów ze zdrowiem, które nabywa się w czasie życia i nie wynikają one z czynników genetycznych, wpływa nieodpowiednia dieta i kiepski stan układu trawienia. Perystaltyka jelit jest jednym z aspektów, na które trzeba zwrócić baczną uwagę, chcąc cieszyć się dobrym zdrowiem przez długie lata.

Dlaczego perystaltyka jelit jest ważna?

Ostatnie dekady przyniosły szereg odkryć dotyczących ludzkiego organizmu. Bardzo wiele z nich dotyczy związków przyczynowo skutkowych i tego, jak stan poszczególnych narządów wpływa na ogólny stan zdrowia. Konsensusem współczesnej medycyny i wielu badań przeprowadzonych w ostatnich latach jest to, że układ trawienny i jego prawidłowe funkcjonowanie jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na zdrowie człowieka. Prawidłowa praca żołądka, jelita cienkiego, a także jelita grubego, objawiające się między innymi tym, że perystaltyka jelit nie jest zaburzona, jest niezmiernie ważne dla prewencji wielu chorób, które na pierwszy rzut oka nie mają z tymi narządami nic wspólnego. Nie bez kozery gastrolodzy nazywają jelita drugim mózgiem. Wynika to z tego faktu, że w jelitach znajdują się zakończenia układu nerwowego, który jest newralgicznym narządem wpływającym na pracę całego ustroju. Warunkuje to, że kiepski stan jelit wpływa na nieprawidłowe funkcjonowanie mózgu, co może objawiać się licznymi problemami psychicznymi, brakiem koncentracji, kłopotami z nauką i pracą, a także bardzo mocno pogorszonym samopoczuciem.

Na co wpływa perystaltyka jelit?

Wpływ perystaltyki jelit na pracę całego układu krążenia jest bardzo duży. To od niej zależy prawidłowe trawienie i wchłanianie pokarmów, a także wydalanie z organizmu toksyn i substancji szkodliwych dla organizmu. Jeśli perystaltyka jelit zostaje zaburzona, natychmiast do ustroju dostają się liczne drobnoustroje, które fatalnie wpływają na stan zdrowia, sprawiając, że układ odpornościowy staje się niezwykle obciążony. Jest to spowodowane faktem, że wszystkie substancje, które zalegają w jelitach zbyt długo, mogą bardzo łatwo dostać się do krwiobiegu. Ponadto w przypadku wystąpienia zaparć intensywnie rozwijają się złe bakterie, które niszczą dobrą i naturalną florę bakteryjną znajdującą się w jelitach. Agresywne i „złe” bakterie wypierają te „dobre”, co w dłuższej perspektywie prowadzi do degradacji mikroflory i całkowicie osłabionego układu odpornościowego. To z kolei ma swoje konsekwencje w osłabionej odporności i powstawaniu chorób przewlekłych.

Perystaltyka jelit – jak poprawić?

W obliczu tak poważnego problemu powstaje naturalne pytanie o to, jak poprawić perystaltykę jelit. Przede wszystkim należy usystematyzować tryb odżywiania. Samo spektrum spożywanych produktów ma duże znaczenie, ale nie jest to jedyny czynnik determinujący prawidłową perystaltykę jelit. Należy również zadbać o regularność posiłków, która jest kluczowa. Naturalny i przede wszystkim regularny tryb spożywania posiłków sprawia, że jelita pracują równomiernie i rytmicznie. Chcąc to osiągnąć, należy jeść o określonych porach oraz nie przejadać się. Bardzo istotne jest, aby nie spożywać zbyt wiele pokarmu w jednym posiłku, gdyż nadwyręża to układ trawienny i nie pozwala na prawidłowe trawienie. Ponadto należy spożywać posiłki wtedy, gdy układ trawienny jest najaktywniejszy, a dzieje się to w środku dnia, w okolicach południa. Rano i wieczorem również można spożywać pokarmy, ale najobfitsze i ciężkostrawne posiłki warto umiejscowić właśnie w godzinach popołudniowych. Nie należy też najadać się na noc, aby organizm mógł wstępnie strawić pokarm, zanim dana osoba położy się spać. W praktyce oznacza to, że najlepiej, aby ostatni posiłek wypadł na co najmniej dwie, a nawet trzy godziny przed snem, o ile to możliwe. Regularność posiłków i odpowiednia objętość to jedna z odpowiedzi na pytanie o to, jak poprawić perystaltykę jelit. Pozostaje kwestia tego, co jeść.

Perystaltyka jelit – co jeść?

Najbardziej ogólnym zaleceniem dotyczącym tego, co jeść, aby perystaltyka jelit uległa poprawie, jest jedzenie dużej ilości błonnika. Błonnik jest substancją balastową, która nie podlega trawieniu, ale wzmaga procesy trawienia oraz jest bardzo korzystna dla naturalnej mikroflory bakteryjnej znajdującej się w jelitach. Perystaltyka jelit, a dieta złożona z naturalnych produktów, takich jak kasze, ziemniaki, ryż, warzywa, owoce, płatki owsiane czy otręby mają mocną korelację. Najlepszą dietą na perystaltykę jelit jest dieta złożona w co najmniej 90% z naturalnych, nieprzetworzonych produktów. Jeśli spożywa się gęste objętościowo posiłki, takie jak tłuste mięsa, orzechy lub oleje i smalec, to powinno się do każdego posiłku dodać przynajmniej talerz świeżych warzyw, które poprawią perystaltykę jelit i zoptymalizują pracę układu trawiennego. Chcąc wspomóc pracę jelit, warto też nie stronić od aktywności ruchowej, która ją wspomaga.

Ambroży fusion

opis autora

Socialmedia

Warte uwagi

Homocysteina – czym jest i jak regulować jej...

Homocysteina regeneruje uszkodzone tkanki w naszym organizmie, można więc oczekiwać, że im jest jej więcej, tym lepiej. Okazuje się jednak, że jej podwyższony poziom budzi niepokój wśród...

Nagłówek html

Lorem ipsum dolor sit amet consectetuer adi ising elit sed diam nonummy nibh euismodti ncidunt utlaoreet dolore magna aliquam er autem vel eum iriure dolor ind .